حرکت جوهری و پیدایش نفس

آقای دکتر ضمن تشکر از وب سایت خوب و جامع شما
اینجانب به دلیل علاقه به مباحث صدرا سوالی در این زمینه برایم پیش آمده با این مضمون که: در بحث حرکت جوهری و جسمانیت الحدوث و روحانیت البقا بودن نفس، تقدم و تاخر با کدامیک است؛ یعنی اول حرکت جوهری اتفاق می افتد و بعد جسمانیت الحدوث بودن و روحانیت البقا شدن نفس یا نه. ممنون میشم راهنماییم کنید. با تشکر پارسا

 

پاسخ: سلام
همانطور که در سؤال شما هم آمده است، بر طبق نظریه ملاصدرا، حرکت جوهری بدن مقدم بر حدوث نفس است. حرکت جوهری بدن شرط و زمینه پیدایش نفس است. ابتدا باید بدنی شکل بگیرد و سپس متناسب با آن نفسی تحقق پیدا کند. طبق این دیدگاه، اصولا حقیقت نفس در این مرحله وابسته به بدن است. بدون بدن و پیش از آن نفسی نیست. کارکرد نفس تدبیر بدن است. البته بسیاری از حکما و عرفا به وجود نفس قبل از بدن اعتقاد دارند. برای بحث تفصیلی در این زمینه رجوع کنید به: کتاب های علم النفس فلسفی از استاد فیاضی، جلد سوم نظام حکمت صدرائی از جناب آقای عبودیت و مقدمه ای بر فلسفه اسلامی معاصر، فصل هشتم از اینجانب.

جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری حرکت جوهری ت جوهری حرکت جوهریحرکت جوهری