ترویج اخلاق و قانونمندی از تملق پیشگیری میکند
دکتر محمد فنایی اشکوری درگفتگو با خبرنگار مهر در مورد تملق گویی گفت: تملقگویی نوعی خود شیرینی و تعظیم و تکریم شخص است منتها نه از روی صداقت و میل باطنی بلکه از روی ریا و چاپلوسی برای اغراض سودجویانه است. یعنی تملق گوینده انتظاراتی دارد حالا یا همین خود شیرینی کردن است یا رسیدن به مقام و ثروتی از شخص دارای مقام و منال تملق میگوید.
استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه گاهی ضعف شخصیتی در تملقگو است و گاهی در تملق شنونده یعنی تا مدح و ثنا نشود کار کسی را راه نخواهد انداخت گفت: با اجرای تعلیم و تربیت و قانونمندی و ترویج اخلاق میتوان از آفات تملق پیشگیری کرد.
وی افزود: این کار نوعی ناهنجاری روحی و ضعف شخصیتی محسوب میشود شخص برای رسیدن به یک مجموعه خواستها با تملق گفتن تن به ذلت میدهد که ضعف ایمانی و اهل توکل نبودن او را میرساند. اینکه به واسطهها بیش از خداوند اصالت میدهد.
این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه تصریح کرد:همینطور تملق نشانه دنیا طلبی برای رسیدن به خواستهای دنیوی است. تملق هم صرفاً زبانی نیست گاهی هم ابزاری است دعوت از شخصی برای پذیرایی یا راه انداختن کار او در اداره خارج از نوبت و یا دادن هدیه همگی از انواع تملق هستند.
فنایی عنوان کرد: تملق شنونده هم اگر ببیند همیشه حمد و ثنایش گفته میشود کم کم این امر بر او مشتبه میشود و باور میکند که چنین است و دچار یکنوع خودبزرگ بینی میشود. بعداً این مسئله برای او عادت میشود و از این کار لذت میبرد کم نبودهاند پادشاهان یا صاحبان قدرتی که شاعرانی را برای مدح و ثنای خود استخدام میکردند و هرکه مدح بهتری میگفت صله بهتری میگرفت.
استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهارداشت: البته تعریف و تمجید از روی میل باطنی و قلبی تملق محسوب نمیشود مثل اینکه از عالمان و امینان با احترام و تکریم یاد میکنیم. بنابراین اظهار محبت و دوستی یا دادن هدیه یا دعوت از کسی از روی میل قلبی تملق نیست و نشان از ضعف شخصیتی ندارد.
این نویسنده و مترجم آثار فلسفی درمورد آثار منفی تملق گویی از مقامات هم اظهار داشت: یکی ایجاد خود بزرگ بینی در تملق شنونده است. انتقادناپذیری او اثر منفی دیگری است. یعنی وقتی مدام از مقامی مدح و ثنا شود دیگر تحمل شنیدن انتقاد از خود را نخواهد داشت زیرا تصویر نادرستی از خود پیدا کرده که خودش را شایسته و ذی حق میپندارد حتی اگر چنین نباشد.
استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: تملق گویی تنها از حاکمان زشت نیست بلکه هرنوع تملقی نسبت به هر شخصی قبیح است منتها هرچه مقام عالی تر باشد آثار تخریبیاش بیشتر میشود.
این نویسنده درمورد اینکه چگونه میشود این عادت بد را از جامعه زدود هم تصریح کرد: اگر جامعهای به گونهای باشد که افراد جز با تملق گویی نتوانند به اهداف و خواستهای مشروعشان برسند اینجا میل و انگیزه برای تملقگویی در جامعه زیاد میشود. ولی اگر هرکس وظیفه و مسئولیت خود را به درستی انجام دهد نیازی به تملق شنیدن و تملق گفتن نخواهد داشت.
استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درپایان یادآورشد: بیشتر موارد تملقگو با تملق گفتن استحقاق چیزی را که ندارد طلب میکند و یا بیشتر از استحقاقش میخواهد. گاهی ضعف شخصیتی در تملقگو است و گاهی در تملق شنونده یعنی تا مدح و ثنا نشود کار کسی را راه نخواهد انداخت. با اجرای تعلیم و تربیت و قانونمندی و ترویج اخلاق میتوان از آفات تملق پیشگیری کرد.