چراغ مصطفوی با شرار بولهبی

اینکه ایران دشمنی بنام آمریکا، اسرائیل و آل سعود و اذنابش مثل امارات دارد واقعیتی غیر قابل انکار است و کسانی که این واقعیت آشکار را نمی بینند گرفتار توهم و بی خبری هستند. نکتۀدیگر این است که آنها هیچگاه دست از دشمنی و توطئه بر نمی دارند و لحظه ای از شیطنت و طراحی برای ضربه زدن به کشور و نظام ما غافل نمی شوند. غفلت از این امر بسیار خطرناک و زیانبار است.

آیین کشورداری

 یک نظام حکومتی موفق و پیشرو چهار رکن اصلی دارد. دو رکن در سیاست خارجی و  دو  رکن در  سیاست داخلی. در صورتی که این ارکان مختل و متزلزل و ناکارآمد باشند آن نظام ضعیف و آسیب پذیر است. دو رکن در سیاست خارجی عبارتند از: 1.  قدرت دیپلماسی 2. قدرت نظامی. ضعف در هر یک از این دو  رکن مستلزم ضعف در جایگاه بین المللی حکومت است. قدرت دیپلماسی اهمیت و کارآیی و برد بالایی دارد. با دیپلماسی نیرومند می توان موفقیت های بزرگ در صحنۀ بین المللی کسب کرد، از بسیاری از خطرها مثل جنگ و فشار  سیاسی و اقتصادی قدرت ها را پیشگیری کرد و یا در مقابل آن ایستاد. داشتن روابط حسنه با کشورهای دنیا نشانۀ دیپلماسی نیرومند و کارآمد است. قدرت نظامی هرچه بیشتر باشد بازدارندگی آن بیشتر است و ضریب امنیت کشور بالاتر است.  وقتی کشوری از نظر نظامی ضعیف باشد قدرت های بزرگ و گوچک به آن طمع می کنند و با تهدید و یا با لشکرکشی آن کشور را به زانو در می آورند.  اما دو رکن در سیاست داخلی عبارت است از : 1. فرهنگ و 2. اقتصاد. اگر نظامی از نظر فرهنگی و اقتصادی موفق باشد از تهدید داخلی مصون است و پشتوانۀ عظیم و قدرت بی بدیل مردمی را به همراه خواهد داشت. موفقیت در این چهار رکن آثار و ثمرات بسیاری دارد. یکی از مهمترین و ارزشمندترین آثار آن امنیت است.  ضعف در هر یک از این ارکان چهارگانه، مساوی با آسیب پذیری آن دولت و کشور است.

وظیفۀ اصلی دولت اجرای عدالت است. عدالت ابعاد گوناگون دارد . یک بعد مهم و تأثیرگذار  عدالت که با رضایت مردم ارتباط مستقیم دارد، توزیع عادلانه ثروت و فرصت است. اگر این کار با موفقیت صورت پذیرد هم پیشرفت آن جامعه و هم رضایت مردم تأمین است. خواست اصلی هر ملتی عدالت است، نه لزوما رفاه دلخواه. شاید امکانات یک کشور با رفاه دلخواه متناسب نباشد.  مثلا مردم کشوری مثل یمن هیچگاه رفاهی در سطح مردم کویت را انتظار ندارند، چون می دانند کشور آنها آن امکانات را ندارد، اما انتظار عدالت در توزیع ثروت و فرصت را دارند. و این وظیفۀ هر دولتی است. اصلا دولت برا ی همین تشکیل شده است. هر کشوری با هر درجه از امکانات می تواند عدالت را اجرا کند و مردم چیزی بیش از این را نمی خواهند.

 

عدالت در  توزیع فرصت هابسیار اهمیت دارد. عدالت در توزیع فرصت ها شایسته سالاری را به ارمغان می آورد. ارکان چهارگانه یادشده هنگامی امکان تحقق دارند که شایسته سالاری مبنای حکومت باشد. مشروعیت حکومت و مناصب آن ملازم با شایسته سالاری است. بر این اساس برای هر منصب و موقعیتی ملاک باید شایستگی فرد باشد، نه ارتباطش با صاحبان قدرت. در نظام شایسته سالار پارتی بازی، رفیق بازی، فامیل بازی و هیچ نوع بازی از این قبیل جایی نخواهد داشت. تنها ملاک شایستگی خواهد بود. شایستگی اخلاقی و شایستگی در توانمندی و به عبارت دیگر: تخصص و تعهد. در نظام شایسته سالار مناصب بالای دولتی نباید امتیاز مادی و برخورداری افراد را بالا ببرد، بلکه باید مسئولیت و تکلیفشان را سنگین تر کند. ریشۀ همه فساد ها در عدم جرای این اصل بنیادی است.  نظامی که عدالت را در توزیع ثروت و فرصت اجرا نکند هم کشور را به انحطاط می کشد و هم موقعیت خود را متزلزل می کند. مهمترین شاخصۀ دولت اسلامی عدالت محوری است. هیچ اصل و حکمی در باب حکومت همپای اصل عدالت نیست.  اگر عدالت حاکم نباشد دولت اسلامی اسمی بدون مسمی و مفهومی بدون مصداق خواهد بود. إن الله یأمر بالعدل و الإحسان. اعدلوا هو اقرب للتقوی. 

اسلام شناسی: چیستی و چگونگی آن

پرسش: چه کسی اسلام شناس است؟ آیا شناخت اسلام در انحصار روحانیت است و دیگران نمی توانند اسلام را بشناسند؟ چرا حوزویان تحمل اسلام شناسی خارج از حوزه را ندارند؟

پاسخ: در زمینۀ اسلام شناسی پرسشهای بسیاری مطرح و یا قابل طرح است که در یک بررسی جامع باید به همۀ آنها توجه کرد، پرسشهایی مانند: آیا شناخت اسلام یک تخصص است که افراد خاصی می توانند به آن دست یابند، یا برای همۀ افراد این شناخت ممکن است؟

شریعت، طریقت، حقیقت

پرسش: بعضی از فرقه های صوفی بین شریعت و طریقت فرق می گذارند و می گویند کسی که اهل طریقت است لازم نیست پابند به شریعت باشد. به همین دلیل بعضی از صوفی ها به احکام چندان اعتنایی ندارند و معتقدند همان ذکر و آداب خانقاهی کافیست و نیازی به نماز و رعایت حجاب نیست و حتی ممکن است شراب هم بنوشند. نظر شما چیست؟ آیا احکام برای عوام است و عرفا و صوفیان از این احکام مستثنا هستند؟  ممنون می شوم جواب شما را بدانم.

زیارة الاربعین

https://ar.mehrnews.com/news/1877963

بقلم الدكتور محمد فنائي اشكوري؛ ذکريات رائعة من زیارت الاربعین 

تحدث الدكتور "محمد فنائي اشكوري" في مذكراته خلال مشاركته في مسيرة الأربعين، عن مكانة هذه الزيارة وجذورها ...

حکمت حماسۀ عاشورا

حکمت حماسۀ عاشورا و  آسیب شناسی عزاداری ها

در گفت و گو با دکتر محمد فنایی اشکوری

لطفا قدری دربارۀ جایگاه حماسۀ عاشورا در فرهنگ شیعه توضیحی بفرمایید.

حماسۀ عاشورا و نهضت سالار شهیدان (ع) از عناصر اصلی هویت بخش به فرهنگ شیعی است. به عبارت دیگر، عاشورا شناسنامه و پرچم تشیع است. بعثت پیامبر و فلسفۀ نبوی و همینطور واقعۀ غدیر و ولایت علوی در حماسۀ عاشورا حضور و تجلی دارد و احیا شده است. حماسۀ حسینی نمایش عینی آموزه های قرآن است و انسان تربیت شدۀ قرآنی را تجسم بخشیده است. این حماسه که فلسفه اش عزت و حریت و کرامت و دیانت و شجاعت و عدالت و معنویت است، عصارۀ ارزش های دین اسلام و مذهب تشیع را در خود دارد و بزرگترین سرمایۀ اعتقادی و معنوی و تاریخی اسلام ناب و  تشیع علوی است. تشیع با چنین سرمایۀ عظیمی می تواند نظر حق جویان و عدالت خواهان عالم را به خود جلب و بشریت را به سوی خود جذب کند و با استفاده از این میراث بی بدیل، جهانی نو و تمدنی تازه بنا کند؛ چرا که آن ارزش های معنوی، اخلاقی و اجتماعی که بشر می خواهد و می جوید در این حماسه به کمال و زیبایی حضور دارد.  و نکتۀ مهم این است که این حماسه شبیه و بدیل و جایگزینی ندارد و هیچ حرکت اجتماعی و قیامی و حماسه ای نمی تواند در این جهت با او رقابت کند.

سفرنامۀ اربعین

                      

                                                           خاطراتی شیرین از زیارت اربعین
                                                                  محمد فنائی اشکوری

اربعين آمد دلم را غم گرفت             بهر زينب عالمي ماتم گرفت
سوز اهل آسمان آيد به گوش           نالۀ صاحب زمان آيد به گوش
اربعین سالار شهیدان جایگاه ویژه ای در فرهنگ شیعی دارد. نقل است که چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش، جابربن عبد الله انصاری، صحابی رسول خدا (ص)، به زیارت قبر مطهر امام حسین رفت...

عرفان اسلامي در متون عالمان شيعي

 اثر جدید الانتشار از دکتر محمد فنائی اشکوری                  

فهرست مندرجات

مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین. والصلاة والسلام علی رسوله و خیر خلقه محمد وآله الطاهرین.

حوزه اي از معارف که با توجه و تأمل در ابعاد باطني تعاليم اسلامي در فرهنگ اسلامي ظهور و رشد يافت علوم عرفاني است. مهمترين شاخه هاي علوم عرفاني عبارتند از علم عرفان نظري و علم عرفان عملي. علم عرفان نظري حاصل تأمل در ابعاد باطني عقايد اسلامي و در محور آن توحيد است و علم عرفان عملي حاصل تأمل در ابعاد باطني احکام و اخلاق اسلامي و سلوک باطنی و راه رسيدن به آن بر محور عبودیت است. در زمينه هر يک از علوم يادشده آثار علمي فراواني از سوي عرفا در اعصار مختلف و با ديدگاه هاي متنوع به رشته تحرير درآمده است که از برخي از آنها به عنوان متون درسي استفاده مي شود. معروف ترين متن درسي در عرفان نظري کتاب فصوص الحکم محی الدین ابن عربي است که شرح هاي بسياري بر آن نوشته شده است. و رايج ترين متن در عرفان عملي کتاب منازل السائرين خواجه عبدالله انصاري است که آن نيز داراي شرح هاي متعددي است.  

استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع است

طراحي: ايرنا هاست