تأثیر عرفان بر گسترش تشیع در ایران

نوشته شده در عرفان

دومین همایش گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد، با موضوع «نقش عرفان در گسترش تشیع در ایران»، پنجشنبه گذشته هشتم بهمن 1394، در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، برگزار شد.

مراحل سلوک در عرفان اسلامی

نوشته شده در عرفان

    چکیده
در سلوک عرفانی سخن از مراحل و منازل تکامل نفس انسانی در سفر الی الله است. در عرفان عملی از طبقه بندی های گوناگونی برای بیان مراحل و ارکان سلوک سخن به میان آمده است. بعضی از این طبقه بندی ها مراحل طولی حرکت الی الله را بیان می کنند که یکی پس از دیگری باید طی شود. برخی از تقسیم بندی ها اجزاء و ارکان اصلی سلوک را متعرض می شوند، که ممکن است ترتّب زمانی بر یکدیگر نداشته باشند، هرچند ترتب منطقی و ذاتی بر یکدیگر داشته باشند. در این مقاله، معرفت، محبت و اطاعت به عنوان ارکان اصلی عرفان اسلامی معرفی می شوند که بطور منطقی مترتب بر یکدیگر هستند. ارگانه سه گانۀ عرفان متناظر با ابعاد سه گانه انسان، یعنی عقل، دل و جوارح و کارکردهای آنها یعنی ادراک، احساس و عمل، می باشند. پس از بیان این طبقه بندی، برخی از طبقه بندی های معروف دیگر در عرفان اسلامی طرح و نسبت آنها با این طبقه بندی بیان می شود. تأمل در این طبقه بندی ها نشان می دهد که عناصر سه گانه یادشده در طرح پیشنهادی فی الجمله و لو به نحو مضمر در سایر طبقه بندی ها حضور دارد.  
کلید واژه ها: مراحل سلوک، معرفت، محبت، اطاعت، شریعت، طریقت، حقیقت

محمد فنائی اشکوری 
منبع: ماهنامه معرفت، شمارۀ 229 (دی 1395)، ص 13-26

متن کامل مقاله در ادامه مطلب...

عرفان های دروغین

نوشته شده در عرفان

علل گرایش به عرفان های دروغین چیست؟

اصل گرایش به عرفان در انسان يک گرايش اصیل است. خداشناسی و خداگرایی فطری به همین معنی است و عرفان دعوت به خدا است و معنویت چیزی جز گرایش به  خدا نیست. حال اگر نوع صحیح آن عرضه نشود و به آن عطش فطری پاسخ درستي داده نشود طبعاً افراد جذب شبه عرفان ها می شوند. دسترسی آسان به این گرایشها از طریق نشریات نوشتاری و صوتی و تصویری بویژه انترنت و عرضۀ جذاب این مطالب از دیگر عوامل جذب به این عرفانها است.

شریعت، طریقت، حقیقت

نوشته شده در عرفان

پرسش: بعضی از فرقه های صوفی بین شریعت و طریقت فرق می گذارند و می گویند کسی که اهل طریقت است لازم نیست پابند به شریعت باشد. به همین دلیل بعضی از صوفی ها به احکام چندان اعتنایی ندارند و معتقدند همان ذکر و آداب خانقاهی کافیست و نیازی به نماز و رعایت حجاب نیست و حتی ممکن است شراب هم بنوشند. نظر شما چیست؟ آیا احکام برای عوام است و عرفا و صوفیان از این احکام مستثنا هستند؟  ممنون می شوم جواب شما را بدانم.

سفر به کوی دوست

نوشته شده در عرفان

و أذن فـى النـاس بـالحـج يـاءتـوك رجـالا و عـلى كل ضامر ياءتين من كل فج عميق. ليـشـهدوا منافع لهم ... (الحج: 27- 28) و مـردم را دعـوت عمومى به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاى لاغر از هر راه دور (به کوی دوست) بيايند، تا شاهد منافع گوناگون خويش باشند ...
شاید هیچ عبادتی همچون حج زمینه را برای قرب به خدا فراهم نمی کند. انقطاعی که در حج حاصل می شود بی مانند است. در آن سرزمین قدسی خاطراتی که از ابراهیم و اسماعیل و هاجر تا ماجراهای خاتم رسولان و اهل بیتش در دل مؤمنان زنده می شود، حالی را ایجاد می کند که قابل وصف نیست. تجربۀ بندگی و عبودیت در  لحظۀ احرام در مسجد شجره و احساسی که در اولین مواجهه با کعبه، و اقامت و عبادت در مشعر و مناجات در صحرای عرفات و تکرار تجربۀ رجم شیطان در وادی منا به انسان دست می دهد ورای حد تقریر است. 

مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو    مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه

استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع است

طراحي: ايرنا هاست